بازاریابی برای مغازه داران و کسب و کارهای کوچک

بازاریابی

اگر یک مغازه داریم نیاز داریم علاوه بر مشتریان گذری، خودمان هم مشتریانی را به سمت مغازه بیاوریم. در این نوشته چند راهکار ساده برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک را خواهم گفت.

اینستاگرام

اگر کسب و کار شما محلی نیست، یعنی مشتریانی از همه جای شهر و حتی کشور می‌توانید داشته باشید، داشتن یک صفحه اینستاگرامی برای شما واجب است. البته برای برخی محصولات مانند لباس، طلا و زیورآلات، محصولات آرایشی بهداشتی، غذا و موارد مشابه این، اینستاگرام خیلی بهتر است.

نکته مهمی‌ که باید در صفحه خودتان رعایت کنید، بازاریابی با محتوا است که نوشته مجزایی کاملا در مورد آن توضیح داده ام ولی خلاصه آن این است که به جای تبلیغ مستقیم برای کالا و خدمات خودتان، بیایید مشتریان را راهنمایی کنید. مثلا به جای تبلیغ مستقیم رادیاتور بیایید نوشته‌، فیلم یا عکس‌هایی منتشر کنید که مثلا در یک خانه 60 متری چند پره رادیاتور باید استفاده کنید. تغییر نقش از فروشنده به مشاور کسب و کار شما را متحول خواهد کرد.

بازاریابی محتوا

تلگرام

دومین رسانه‌ مهم در بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها تلگرام است. البته باید دقت کنیم که باید پست‌هایی را در تلگرام منتشر کنیم که افراد اشتیاق بالایی برای ماندن در آن کانال داشته باشند. اشتباهی که عموما انجام می‌شود این است که یک کانال تلگرام درست می‌کنیم و عکس محصولات خودمان را قرار می‌دهیم و هر کسی را که می شناسیم یا نمی‌شناسیم در آن عضو می کنیم و انتظار داریم که همه در کانال ما باقی بمانند.

دقت کنیم که تلگرام همه ما پر شده از گروه‌ها و کانال‌های مختلف، بنابراین همه مردم دنبال این هستند که از برخی کانال‌ها و گروه‌ها خارج شوند و باید کاری کنیم که این کانال و گروه ما نباشد. آنچه باعث می‌شود یک فرد در یک کانال یا گروه تلگرام باقی بماند چیست؟

  1. تخفیفات و شرایط ویژه: اگر محصولات و خدمات شما خوب باشد، برخی از افراد دوست دارند خرید از شما خرید کنند ولی ترجیح می‌دهند که این خرید را در زمان فروش‌های ویژه شما انجام دهند، پس تا مدتی رسانه‌های شما را دنبال می‌کنند.
  2. اطلاعات خوب: بسیاری از کانال‌ها و گروه‌های تلگرام اطلاعات خوبی دارند که باعث می‌شوند افراد از آنها خارج نشوند. مثلا کانال تلگرامی را در نظر بگیرید که کار اصلی آن فروش محصولات آرایشی است ولی هر روز چند پست در رابطه با انتخاب لوازم آرایشی با کیفیت و نحوه آرایش برای مخاطبان قرار می‌دهد. احتمال ماندن افراد در این رسانه بسیار افزایش پیدا می‌کند.

سایر رسانه‌های آنلاین

آنچه امروز در ایران خیلی رایج است اینستاگرام و تلگرام است ولی در رسانه‌های دیگر هم می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم. برای مثال واتس‌اپ یک بخشی دارد مشابه استوری اینستاگرام که عکس یا فیلم شما 24 ساعت در آن محل باقی می‌ماند. اگر شماره مشتریان خودتان را ذخیره کرده باشید مشتریان شما آن عکس یا فیلم که تبلیغ یک محصول جدید یا فروش ویژه شما هست را خواهند دید. حتما این مورد را آزمایش کنید.

 

 

ایجاد درگاه پرداخت بانکی

در هر کدام از رسانه‌ها که فعالیت کنید در آخر باید فروش خودتان را از یک راه مطمئن انجام بدید. در فیلم زیر روشی را توضیح دادم که خیلی راحت می‌تونید درگاه پرداخت بانکی درست کنید و برای دریافت مبلغ کالاها و خدماتتون ازش استفاده کنید.

 

 

سایت‌های تبلیغاتی رایگان

در سطح اینترنت سایت‌های وجود دارد که شما می‌توانید محصولات و خدمات خودتان را در آن محل‌ها تبلیغ بدهید. خدمات اولیه این سایت‌ها رایگان است و فقط زمانی باید هزینه پرداخت کنید که بخواهید آگهی شما به صورت ویژه و در محل‌های بهتر سایت نمایش داده شود، ولی همان حالت اولیه هم می‌تواند برای شما فروش ایجاد کند. حتما این مورد را انجام دهید.

سایت‌های واسطه‌ای

امروزه‌ سایت‌هایی ایجاد شده‌ است که شما می‌توانید در آن یک غرفه ایجاد کنید و محصولات و خدمات خودتان را قرار دهید. یک نمونه حرفه‌ای از این سایت‌ها، با سلام است که می‌توانید در آن یک غرفه ایجاد کنید و محصولات خودتان را بفروشید.

دیجی کالا هم این قابلیت را ایجاد کرده است که شما می‌توانید محصولات خودتان را در آن عرضه کنید.

 

سایت‌های معرفی مشاغل

اگر به یاد داشته باشید در سال‌های گذشته شهرداری یک کتابی چاپ کرد به نام کتاب اول، که در این کتاب کسب و کارهای مختلف معرفی شده بود. مثلا در بخش تعمیرکاران خودرو، تعمیرگاه‌ها را معرفی کرده بود و افرادی که نیاز به این خدمت داشتند می‌توانستند آدرس و شماره تلفن را از این محل ببینند. بعد از مدتی این اطلاعات بر روی سایتی به همین نام هم قرار گرفت.

دیوار و شیپور یادتون نره

حتما برای کالا‌ها و خدمات خودتان در دیوار و شیپور آگهی بدهید. امروزه افراد زیادی هستند که وقتی به دنبال یک خدمت هستند در این دو مورد جستجو می‌کنند. مثلا وقتی پشت درب منزل گیر کرده‌اند و کلیدساز نیاز دارند اولین جا در دیوار جستجو می‌کنند.

البته نکته‌ای که باید دقت کنید این است که آگهی شما پس از گذشت مدتی در فهرست نمایش داده شده به پایین می‌رود، بنابراین لازم است مجددا آن را قرار بدهید یا با استفاده گزینه‌های ارتقاء در این نرم‌افزارها، آگهی خودتان را به بالای لیست بیاورید. در تمامی پیشنهاداتی که در این مقاله داده‌ام باید نکات درج آگهی که در انتهای مقاله آورده‌ام رعایت شود.

تبلیغات محیطی

بر خلاف تصور، تبلیغات محیطی هنوز کارکرد خوبی دارد و در زمانی که وقتی صحبت از تبلیغ می‌شود همه به یاد تلگرام، اینستاگرام و سایت و … می‌افتند، تبیلغات محیطی محلی با کمترین رقابت برای شما خواهد بود.

اگر کسب و کار شما محلی است اهمیت این مورد صد برابر خواهد شد. مثلا اگر مغازه میوه‌فروشی دارید بیشترین مشتریان شما افرادی هستند که در فاصله‌ای نزدیک به شما سکونت دارند. پس حتما همه این افراد باید شما را بشناسند. پخش تراکت می‌تواند به این مورد کمک کند و بخشی از بازاریابی کسب و کارهای کوچک شما باشد.

سیستم اتوماتیک بازاریابی کسب و کارهای کوچک

هدف هر کسب و کاری از انجام امور بازاریابی، جذب مشتریان بیشتر به سمت خودش است، ولی اگر نتوانیم به این مشتریان جذب شده خدمات خوب ارائه کنیم ما را ترک خواهند کرد. راه حل این مسئله سیستم‌سازی کسب و کار است. باید بخش‌های مختلف کار خودمان (بازاریابی، فروش، خدمات پس از فروش و ….) را به مرور سیستمی کنیم تا کارها به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک و با صرف کمترین میزان وقت و انرژی انجام شود.

یکی از مهم‌ترین اجزاء سیستم‌سازی کسب و کار، سیستم بازاریای است. برای اینکه بتوانید حجم بالاتری از مشتریان را مدیریت کنید باید کار را از حالت دستی خارج کنید و سیستم‌های خودکار یا نیمه خودکار برای این امر در نظر بگیرید. مثلا اگر قرار است افراد لیست قیمت از شما بگیرند، یک راه این است که تلفنی بدهید و افراد با شما تماس بگیرند و نفر به نفر جواب بدهید. ولی اگر سیستمی فکر کنیم و البته اگر در کسب و کار شما این مورد امکان‌پذیر باشد (با توجه به نوع بازار و رقبا) می‌توانید لیست قیمت را روی سایت و یا یک شبکه اجتماعی قرار بدهید و مشتریان خودتان را به سمت آن رسانه بفرستید.

حتی اگر کار شما به نوعی است که در رابطه با قیمت دادن حساسیت وجود دارد، می‌توانید یک سامانه پیامکی بخرید که قیمت خیلی زیادی ندارد و تنظیماتی انجام دهید تا هرکس مثلا عدد 3 را ارسال کرد لیست قیمت برایش پیامک شود. فیلم آموزشی این کار را سایت یک باور مشاهده کنید.

آیا با این روش‌ها بخشی از حجم کار شما کم نمی‌شود؟ آیا با این روشها نمی‌توانید مشتریان بیشتری را پاسخگو باشید؟ پس همین امروز سیستم‌سازی بازاریابی کسب و کار خودتان را شروع کنید.

نکات درج آگهی

عکس خوب: اگر برای محصول و خدمات خودتان عکس خوب قرار ندهید، بخشی از شانس فروش خودتان را از دست داده‌اید. این نکته در عین حال که خیلی بدیهی هست ولی در بسیاری از آگهی‌ها رعایت نمی‌شود.

حتما برای محصولات و خدمات خودتان چندین عکس قرار بدهید. بسیار دیده‌ام که یک مغازه مبلمان فروشی از هر نوع مبلمان فقط یک عکس آن‌هم از دور قرار داده است. حتما عکس‌هایی از زاویه‌های مختلف قرار دهید.

نکته مهم در عکس‌برداری، نور است. اگر نور مناسبی به کالای شما بتابد، حتی با دوربین‌های موبایل هم می‌توانید عکس‌های بسیار حرفه‌ای بگیرید وگرنه هرچقدر هم دوربین شما حرفه‌ای باشد عکس خوبی از کار در نمی‌آید.

نکته بعدی این است که در زمانی که می‌خواهید از یک محصول خودتان عکس بگیرید، هیچ جسم دیگری در عکس کنار آن قرار ندهید. بسیار دیده‌ام که یک نفر می‌خواسته از محصولات خودش که مثلا لباس بوده عکس بگیرد ولی در عکس لیوان چای و دسته کلید و … هم قرار دارد. این موارد از حرفه‌ای بودن عکس شما می‌کاهد.

مورد بعدی که باید دقت کنید این است که سعی کنید همه عکس‌های شما یکدست باشد. یعنی مثلا اگر محصولات خودتان را روی یک میز چوبی قرار می‌دهید همیشه همه عکس‌ها را در همان محل بگیرید. اینطور نباشد که زمینه تصویر شما یک بار میز چوبی باشد، یک بار یک پارچه قرمز باشد، یک بار آن محصول را روی دستتان بگیرید و از آن عکس بگیرید. همیشه در یک حالت یکسان از محصولات خودتان عکس بگیرید. این نکته به خصوص زمانی که می‌خواهید این عکس‌ها در کنار هم در یک محلی مثل سایت خودتان قرار بدهید بسیار ملموس خواهد بود.

توضیحات کامل: توضیحات محصول باید بسیار کامل باشد. مشخصات فنی، اطلاعات تماس، گارانتی در صورت وجود، نظرات مشتریان، تاییدیه‌ها و …  

 

هر کاری کنید آخرش باید کالا و خدمات شما عالی باشد

همه مواردی که گفته شد وقتی سودمند خواهد بود که آنچه شما ارائه می‌دهید خوب باشد. اجازه بدید یک مثال بزنم. فرض کنید شما در خانه خودتان یک میهمانی ترتیب داده‌اید. اگر به هیچ کس اطلاع ندهید که خودتان تنهایی باید شادی کنید و خب طبیعتا لذت بخش نخواهد بود. پس به افرادی اطلاع رسانی می‌کنید. ولی اگر این افراد بیایند و ببینند هیچ چیز آمده نشده و هیچ برنامه‌ای برای میهمانی از پیش فکر نشده چه حسی خواهند داشت و دفعه بعد اگر آن فرد را دعوت کنید اگر از نزدیکان شما نباشد، بهانه‌ای می‌آورد و نمی‌آید.

ولی اگر افراد حاضر در میهمانی لذت ببرند، دفعات بعد با خوشحالی دعوت شما را قبول می‌کنند و برای دیگران هم تعریف می‌کنند که میهمانی شما چقدر خوب بوده است.

بازاریابی هم دقیقا مثل همین مثال است. ما افرادی را به محل کسب و کار خودمان دعوت کنیم ولی اگر بیایند و ببینند که محصولات و خدمات ما تعریفی ندارند دفعات بعد دیگر این دعوت را نمی‌پذیرند. ولی اگر محصولات و خدمات شما خوب باشد، شما را به دیگران معرفی می‌کنند و این معرفی دهان به دهان آغازی خواهد شد برای یک جهش بزرگ در کسب و کار شما.

دوره رایگان بازاریابی کسب و کارهای کوچک

اگر علاقه‌مند هستید در دوره رایگان بازاریابی کسب و کارهای کوچک شرکت کنید کافیه روی تصویر زیر کلیک کنید:

بازاریابی

[gravityform id=”3″ title=”true” description=”true”]

۴ دیدگاه برای “بازاریابی برای مغازه داران و کسب و کارهای کوچک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *