دیاگ کسب و کار - کانون مربیان کسب و کار ایران

دیاگ کسب و کار چیست؟

اگر بخواهید وضعیت سلامت اتومبیل خودتان را بررسی کنید اصطلاحا باید به آن دیاگ بزنید. ما همین کار را برای کسب و کار شما انجام می‌دهیم و این صفحه توضیحات همین دیاگ کسب و کار است.

همین‌طور پزشکان به منظور تجویز دارو و یا طرح درمان، ابتدا بیمار خود را مورد معاینه قرار می‌دهند. این کار به منزله شناخت دقیق نوع مشکل پیش آمده و ریشه آن است و بدون آن هر گونه اظهار نظری نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است سلامت بیمار را نیز به خطر بیندازد.

در زمینه کسب و کار هم دقیقا چنین وضعیتی وجود دارد و یک مشاور قبل از آنکه بخواهد مشاوره ای بدهد باید مشخص کند که سازمان در چه زمینه‌ای دچار مشکل شده است. اشتباه متداول سازمانها این است که خودشان مشکلات خود را ارزیابی می‌کنند و بر حسب تشخیص خودشان مشاوری را انتخاب می‌کنند. قطعا در این رویه اگر سازمانی به اشتباه تشخیص داده باشد مشاور کمتر ممکن است اذعان کند که دوای درد شما پیش من نیست و باید به سراغ مشاوری دیگر بروید نتیجه آن که سازمان سالها متحمل صرف هزینه و زمان می‌شود بدون آنکه نتیجه‌ای حاصل گردد؛ درست مانند مریضی که بیماری قلبی دارد ولی در حال تعویض پی در پی داروهای اعصاب خود است زیرا از اول به اشتباه به پزشک اعصاب و روان مراجعه نموده است.

فرآیند دیاگ

در کانون مربیان این عارضه، شناسایی و رفع شده است. ما در کنار خود طیف وسیعی از مربیان و مشاورین با تخصص‌های متنوع داریم و بدون هیچ گونه گرایش و ترجیح خاصی یک مرحله ارزیابی کامل از مشتریان صورت می‌دهیم که به این کار معاینه یا دیاگ می‌گوییم.

در این فرایند تمام فرایندهای کسب و کار شما از مشتری‌یابی، مذاکره، طراحی محصول یا خدمت، تبلیغات، منابع انسانی، سایت و شبکه‌های اجتماعی، فرایندهای داخلی، مسایل بودجه‌ریزی و مالی، برنامه ریزی و نظایر آن مورد بررسی کامل قرار می‌گیرند و یک گزارش کامل از مهمترین معضلات موجود داده می‌شود. حال رئوس کلی خدمات قابل ارائه مشخص می‌گردد که سازمان مختار است برای رفع آن ها نیز با کانون مربیان کسب و کار مسیر را ادامه بدهد و یا با خیال راحت از نتایج گزارش به دست آمده استفاده کرده و برای خود در هر زمینه از مشاوره های دیگران استفاده کند.

در ادامه نمونه‌ای از سوالات ارزیابی عمومی مورد استفاده به شما ارائه می‌گردد. بسته به نوع کسب و کار شما این فهرست در جلسه معاینه کسب و کار شما دلخواه‌سازی شده و تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد.

طبیعتا به دلیل آنکه مدل کانون مربیان کسب و کار در انجام این عارضه‌یابی توسط تیم مربیان کانون طراحی شده است، امکان ارائه سوالات کامل و نحوه دقیق دیاگ کسب و کار به عموم وجود ندارد و این قالب فقط در اختیار شرکت‌هایی که بخواهند از این خدمت استفاده کنند قرار خواهد گرفت.

بازاریابی – Marketing

  1. آیا سازمان از استراتژی بازاریابی خاصی استفاده می کند؟
  2. آیا حجم و سهم بازار تخمین زده شده است؟
  3. آیا بخش بندی بازار صورت گرفته است؟
  4. آیا برای سیستم بازاریابی بودجه مشخصی لحاظ شده است؟
  5. آیا از معیارهای مشخصی برای ارزیابی عملکرد سیستم بازاریابی سازمان استفاده می شود؟
  6. آیا اهداف و برنامه بازاریابی مشخصی وجود دارد؟
  7. آیا شناختی از وضعیت رقبا وجود دارد؟

فروش – SALES

  1. نحوه جذب مشتریان بالقوه چگونه است؟
  2. آیا کانالهای مختلف جذب مشتری با یکدیگر یکپارچه هستند؟
  3. فرایند مذاکره برای تبدیل مشتری های بالقوه به مشتری نهایی چگونه است؟
  4. آیا برای ثبت اطلاعات فروش از سیستم یا نرم افزار خاصی استفاده می شود؟
  5. فرایند قیمت گذاری چگونه است؟
  6. آیا تیم فروش، آموزش دیده هستند؟
  7. آیا از شاخص هایی برای سنجش عملکرد تیم فروش استفاده می شود؟
  8. نحوه انگیزش تیم فروش چگونه است؟
  9. آیا از مکانیزم های upselling یا Cross-selling استفاده می شود؟
  10. آیا مشتری قادر به لمس یا تجربه محصول / خدمت قبل از خرید اصلی می باشد؟
  11. آیا برای ایجاد وفاداری مشتری برنامه مشخصی در حال اجراست؟
  12. آیا از مکانیزم های فروش مختلفی برای مشتریان مختلف استفاده می شود؟

منابع انسانی – HR

  1. عملکرد نیروی انسانی در کدام یک از بخشها تاثیر بسزایی در فروش و رضایت مشتری دارد؟
  2. مکانیزم جذب نیرو چگونه است؟
  3. آیا فرایند مشخصی برای ارزیابی کاندیداها صورت می گیرد؟
  4. آیا دوره آزمایشی و یا فرایند onboarding مشخصی وجود دارد؟
  5. آیا نیازسنجی آموزشی و برنامه آموزشی اجرا می گردد؟
  6. آیا عملکرد نیروی انسانی با مکانیزم مشخصی سنجیده می شود؟
  7. آیا فرایند ارتقای مناسبی برقرار است؟
  8. آیا نرخ ریزش نیروهای انسانی یا غیبت آنها در سطح قابل قبولی است؟
  9. آیا میزان رضایت شغلی پرسنل مناسب است؟
  10. آیا خطرات شغلی، پرسنل را تهدید می کند؟
  11. آیا امکانات رفاهی برای پرسنل در نظر گرفته می شود؟
  12. آیا فرایند طراحی شغل خاصی وجود دارد؟
  13. آیا نظام پرداخت مناسبی حاکم است؟
  14. آیا نظر کارکنان در اداره امور پرسیده می شود؟

در آخر یک فهرستی از  نیازها و یا مشکلات شرکت شما ارئه می‌شود که همانطور که عرض شد مختارید خودتان آنها را رفع کنید یا ما را به عنوان مربیان تغییر خودتان انتخاب کنید یا حتی از خدمات افراد دیگری به عنوان مشاور یا کوچ استفاده کنید.

شرایط استفاده از دیاگ کسب و کار

در صورت تمایل به استفاده از این خدمت و اطلاع از هزینه‌ها و شرایط آن، لطفا فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان کانون مربیان کسب و کار با شما ارتباط برقرار کنند.
همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید با ما در تماس باشید.

[gravityform id=”22″ title=”false” description=”false”]