شنونده خوبی باشیم

متاسفانه بسیاری از ما به این نکته ی خیلی مهم و ساده توجه نمیکنیم و فکر میکنیم که” اینکه کاری نداره” “مهارت خاصی نیاز نداره” و…. و اون نکته اینه:

“خوب” گوش کردن

این مطلب و نکته ظریف حتی برای افرادی که میخواهند کسب و کارشان را رونق دهند و پیشرفت کنند بسیار مهم است.

با هم چند تا مثال رو مرور کنیم:

برای مثال در بسیاری از گپ و گفتگوها در جمع ها یا مهمانی ها، غالباً افراد دوست دارند درمورد خودشان، کار، روابط و موفقیت هایشان صحبت کنند و در واقع ما غالباً صحبت کننده هستیم تا شنونده، کسی که شنونده باشد، کم پیدا میشود و غالباً افراد صحبت کننده هستند نه شنونده.

یا مثال دیگر اینکه در روابط مادر و پدرها با فرزندان ، مادر و یا پدر به دنبال این هستند که حرف خود را به فرزندان القا کنند و گوش نمیدهند که دغدغه و هدف جوان از کاری که کرده است چه چیزی می باشد و عموماً بلد نیستند به درد دل و صحبتهای او گوش بدهند.

این روند به شکل های مختلف در زندگی تکرار میشود و مسائل دیگر هم میتواند این موضوع را تشدید کند مثل جملاتی مانند، حوصله ندارم ، بعدا صحبت کنیم و….

ما باید بپذیریم که غالبا شنونده خوبی نیستیم و این باعث میشود اطرافیان از ما فاصله بگیرند یا روابط سرد شوند و بسیاری از پیش قضاوت ها، پیش داوری ها و سوتفاهم ها نیز ریشه در همین مساله دارد.

اگر چنین مشکلاتی داریم، بهتر است تصمیم بگیریم شنونده خوبی باشیم و با این شرط، شروع کنیم و با اطرافیان و عزیزانمان صحبت کنیم و ریشه ناراحتی ها ، اعتراضات و ….. را پیدا کنیم.

خوب گوش کردن فقط مربوط به یکجا و یک ارتباط نمیشود، برای مثال فقط مربوط به ارتباط شخص با فرزند ، همسر یا پدر نمی شود.

یکی از رموز در اصول مشتری مداری

برای مثال در اصول مشتری مداری این نکته کاملاً صادق و مهمه، مثلاً فردی را تصور کنید با شغل فروشندگی ، خدمات و یا هرگونه شغل مرتبط با مشتری، این شخص در هنگام صحبت با مشتری فقط روی نکات و مزایای محصول خودش صحبت داشته باشه توجهی به اینکه مشتری چه چیزی میخواهد یا درمورد چه موضوعی صحبت میکند و چه تقاضا یا خواسته ای دارد، دقت نکند. در آن صورت مسیر مذاکره تغییر خواهد کرد و در نهایت نتیجه ای از مذاکره یا صحبت با مشتری نمیگیرد.

یک تجربه واقعی

همکاری داشتیم که هروقت میخواستیم با هم صحبت کنیم باید حضوری صحبت میکردیم، چون اگر میخواستیم ، برای مثال به صورت تلفنی در ارتباط باشیم خیلی از مطالبی که گفته میشد، حتی مطالب فنی و یا مطالب مرتبط به کار و مشتری ، بد برداشت میشد یا سوتفاهم پیش می آمد. به همین دلیل مجبور بودیم از زاویه دیگر و خیلی زیاد توضیح دهیم به همین دلیل غالبا صحبت هایمان خیلی خسته کننده میشد و کار به جایی میرسید که شخص، هنگام صحبت کردن گارد میگرفت.

بعد از مدتی که همکاری میکردیم، پس از بررسی متوجه شدیم، علت این است که، این شخص وقتی با اطرافیان خود صحبت میکند، به موضوع صحبت دقت نمیکند، فقط حرف خود را بیان میکند و تمام فکرش موضوعی بود که خود میخواست در کلام بعدی اعلام کند، و زمانی که طرف مقابل صحبت میکرد تمرکزی روی حرف فرد نداشت و تمام تمرکزش روی این موضوع بود که: بعدش چی بگم”

و اشتباه دیگری که میکردیم این بود که خیلی از مواقع مطالب مهم یا طولانی را با پیامک یا چت کردن با هم در میان میگذاشتیم.

صحبت با پیامک، مطلقاً ممنوع!

برای بسیاری از ما پیش آمده که پیامی را بوسیله تلفن همراه برای کسی فرستاده‌ایم ولی دریافت کننده پیام، با لحنی که مورد نظر ما نبوده پیام را خوانده و برداشت نادرستی از محتوا داشته جالبه بدونید که اساتید دانشگاه طی پژوهشی به این نتیجه رسیدند که درک درست حرفهای عاطفی شامل سه بخش میشود:

  • واژه‌ها %۷
  • لحن %۳۸
  • زبان بدن %۵۵

پس هنگامی که ما پیامک میفرستیم فقط %۷ کار را انجام داده ایم و احتمال زیادی دارد که دریافت کننده پیام، دچار برداشت نادرست شود.

نتیجه اینکه:

اگر پیام مهمی برای کسی داریم بهتر است حضوری یا تلفنی پیام را به وی برسانیم تا از هرگونه برداشت نادرست جلوگیری کنیم.

این تجربه که برای شما بازگو کردم یک نمونه، از خوب گوش “نکردن” است. یعنی در بعضی مواقع ما حتی با همکار، یا رفیق یا همسرمون که ازش شناخت داریم و سالهاست همدیگه رو میشناسیم، نمیتوانیم ارتباط خوب داشته باشیم یا همدیگر را توجیه و یا موضوعی را به درستی مطرح کنیم.

چطور "یه شنونده خوب" بشم؟

راهکار کجاست؟

چند تکنیک و راهکار ساده و بسیار ارزشمند را که شخصاً تجربه کردم، براتون توضیح میدم:

1. برای اینکه خوب به حرف طرف مقابلمان گوش کنیم، به شخص مقابل ( هرشخصی میتواند باشد) زمان بدهیم تا کامل صحبت کند و “وسط حرف او نپریم”.

در زمانی که شخص حرف میزند به این فکر نکنیم که بعد از پایان صحبت فرد، چه چیزی میخواهیم بگوییم، بیشتر به این فکر کنیم که موضوع و مفهوم صحبت فرد مقابل چیست.

2. بعد از صحبت طرف قابل ، حدود دو الی چهار ثانیه مکث کنیم و سپس، تامل و نتیجه گیری کنیم.

3. از شخص مقابل درباره اینکه منظورش را درست متوجه شده ایم یا خیر سوال کنیم، حرفی را که برداشت کرده ایم به طور خلاصه بیان کنیم تا از اینکه درست متوجه منظور شخص شده ایم یا نه تایید بگیریم( درمواقعی که حس میکنیم دچار سوتفاهم شده ایم) . این تکنیک کمک بسیار زیادی میکند که خیلی از سوتفاهمات برطرف شود ، در روابط خانوادگی و مذاکرات فروش بسیار تاثیرگذار است، باعث میشود که خیلی از کج فهمی ها و سوتفاهمات با این تکنیک ساده حل شوند .

4. تکنیک بعدی که کمک میکند به این که مذاکرات کاری خوبی داشته باشیم این است که، وقتی در مذاکره نسبتاً مهمی حضور داریم، سعی کنیم یک دفتر یادداشت داشته باشیم تا زمانی که با طرف مقابل صحبت میکنیم ، نکاتی که عنوان می شود و به نظر مهم میرسد یادداشت کنیم.

از حرفهای طرف مقابل، نت برداری کنیم

حتما به هر طریقی نشان بدهیم که در حال یادداشت برداری از صحبت های او هستیم. با این کار نشان میدهیم که حرفی که عنوان میشود برای ما مهم است. حتی دربعضی مواقع میتوان این جمله را بکار برد که “حتما این نکته را یادداشت و پیگیری کنم” یا “درمورد این نکته حتما پرس و جو میکنم”.

این نکته، نه تنها کمک میکند تا به طرف مقابل القا کنید که با دقت به صحبت هایش گوش میدهید و نکته برداری میکنید، بلکه به شما هم کمک میکند که موضوع جلسه، در حین مذاکره و حتی بعد از آن از ذهنتان پاک نشود، از جلسه ای که برگذار شده نتیجه دلخواه را بگیرید، بتوانید به خواسته طرف مقابلتان در میان و حتی بعد از مذاکره عمل کنید و یک مذاکره و رابطه خوبی را رقم زده باشید.

این تکنیک به خوب گوش کردن، کمک میکند ، باعث میشود که خوب یادبگیرید و از صحبت های طرف مقابلتان “دریافت” خوبی داشته باشید.

5. تکنیک بعدی که به شما کمک میکند تا به طرف مقابل القا کنید خوب به صحبت هایش گوش میدهید، ضمن اینکه تاثیر به سزایی در ارتباط شما با اطرافیان و خوب گوش کردن دارد این است که:

وقتی با شخص صحبت میکنید ، سعی کنید عوامل مزاحم و بازدارنده را که باعث از بین رفتن تمرکزتان می شود، ازبین ببرید و تمرکز کاملتان را در صحبت با طرف مقابل بگذارید. این موضوع باعث بهبود روابط خانوادگی و مذاکرات میشود. برای مثال اگر هنگام صحبت با همسرتان تلویزیون نگاه میکنید ، تلویزیون را خاموش کنید و به همسرتان نشان دهید که به حرف هایش گوش می دهید و “واقعاً” به حرف های او گوش دهید. این عوامل بازدارنده ممکن است در هرصحبتی باشد، باید سعی کرد این عوامل را حذف و روی حرف های طرف مقابل تمرکز کرد.

آیا شما شنونده خوب هستی؟

امیدوارم این چند پاراگراف و نکات به ظاهر ساده، گره گشای روابط، مذاکرات باشه و به مسیر موفقیت شما خواننده عزیز کمک کنه و با لایک ازا این مطلب حمایت کنید.

فایل صوتی این مقاله رو در اینستاگرامم بشنوید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *