پرسونا یعنی مشتریان خودتان را به درستی شناسایی کنید و آنها را در ۳ تا ۵ شخصیت نیمه فرضی دسته بندی کنید. این دوره برای تحقق همین هدف است.
پرسونا چیست؟
هر کسب و کاری برای شروع و ادامه کار خود نیاز به جذب و حفظ مشتریان دارد.
مشتریان یک کسب و کار اگر چند هزار نفر هم باشند باید بتوانیم آنها را گروهبندی کنیم و در قالب چند شخصیت فرضی آنها را تجسم کنیم.
پرسونا یک شخصیت نیمه فرضی است که نمایندهای از مشتری ایدهآل ماست.
یعنی مثلا برای خود من که یک مشاور بازاریابی محتوایی هستم یک پرسونای مشتری (که در حقیقت یک دسته است که میتواند شامل چند هزار مشتری باشد) کسی است که صاحب یک شرکت کوچک است. کار این شرکت ارائه یک خدمت است و کارهای بازاریابی را تا حدودی انجام داده است ولی نیاز به مشتریان بیشتری دارد. کمپین بازاریابی ندارد و محتوا هم ندارد.
مدیر این شرکت بیشتر فنی هست یعنی مثلا اگر شرکت طراحی سایت است مدیر شرکت بیشتر در حوزه امور رایانهای متخصص است و نیاز به راهنمایی در حوزه بازاریابی دارد.
البته این پرسونا را میتوانم در چندین صفحه به دقت وصف کنم.
• سن این فرد
• نوع ارتباط برقرار کردن این فرد
• مدل درآمدی این فرد
• و …..
چرا به این دقت میتوانم یک دسته از مشتریان خودم را توصیف کنم؟ چون چندین و چند مشتری دقیقا با این ویژگیها داشتهام و میدانم که چه نیازهایی دارند و چه میخواهند و چطور میتوانم مشکل آنها را رفع کنم.
در این صورت واضح است که به راحتی میتوانم یک پیام تبلیغاتی برای افراد مشابه این فرد که هنوز مشتری من نشدهاند بنویسم.
پرسونا یعنی همین.
یعنی مشتریان خودتان را به درستی شناسایی کنید و آنها را در ۳ تا ۵ شخصیت نیمه فرضی دسته بندی کنید.
بنابراین پرسونا شرحی از خصوصیات مشتری ماست که با بررسی و شناخت و تدوین آن به وضوح مشتریان هدف خودمان را مشخص میکنیم.
در این حالت میتوانیم پیامهای بازاریابی اختصاصی برای این افراد ایجاد کنیم که وقتی آنها شنیدند با خودشان بگویند ” چه جالب، دقیقا من را داره میگه ها!!!”
در این دوره با زبانی ساده و کاربردی شرح خواهم داد که چطور پرسونای مخاطبان خودتان را آنالیز کنید.
و از تجربیات خودم در مشاوره بازاریابی به بیش از ۳۰۰ شرکت در این زمینه صحبت خواهم کرد.
به این نمونه دقت کنید:
میخواهم یک لپ تاپ بفروشم.
میخواهم یک لپ تاپ به یک دانشجوی مهندسی عمران بفروشم.
در کدام مورد راحتتر میتوانید کار فروش را انجام دهید؟
در این وبینار همین را یاد میگیرید که به چه کسانی باید بفروشید و چه ویژگیهایی دارند.
روش طراحی پرسونا
شاید با خودتان فکر کنید که شناخت مخاطب و طراحی پرسونا کار سختی نیست.
ما یک پرسشنامه طراحی میکنیم و آن را پخش میکنیم و جواب همه سوالات خودمان را از خود مشتریان میگیریم.
متاسفانه به هیچوجه این کار کافی نیست.
اگر چه که نیاز هست ولی اولین قدم شناخت مشتری است و اگر ندانیم چطور عمل کنیم خطر ساز هم هست و ما را گمراه میکند.
در این دوره روشهای متنوعی را خواهم گفت که شناخت بهتری از مخاطب پیدا کنید و در آخر یک قالب به شما میدهم که مانند فرم آن را پر میکنید و پرسونای مخاطب خودتان را مشخص خواهید کرد.
بخشی از این دوره
مدرس این دوره
خود من از افرادی هستم که اگر بخواهم یک فیلم آموزشی را تهیه کنم، حتما رزومه مدرس را درخواست میکنم. پس طبیعتا خودم هم رزومه کامل خودم را در سایت شخصیام نوشتهام که میتوانید از بخش زیر مطالعه و بررسی کنید.
ضمانت بازگشت وجه
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.